Manaqib SAYYID ALAWI BIN ABBAS AL MALIKI




Beliau adalah Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas bin ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abbas bin Muhammad al-Maliki al-Idrisi al-Hasani. Beliau adalah keturunan Idris al-Azhar bin Idris al-Akbar bin ‘Abdullah al-Kamil bin Hasan al-Mutsanna bin Hasan, putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah SAW.


Dilahirkan di rumah al-Maliki berhampiran Bab as-Salam pada tahun 1328H. menghafal al-Quran ketika berusia 10 tahun dan menjadi imam sholat tarawikh di Masjidilharam. Belajar di Madrasah al-Falah dan tamat pada tahun 1346H. Kemudian menjadi tenaga pengajar di madrasah tersebut. Mengajar di halaqahnya di Masjidilharam berdekatan dengan Bab as-Salam selama 40 tahun. Juga dilantik menjadi jurunikah di Mekah. Beliau wafat pada tanggal 25 Shafar 1391H dipangkuan pelayan (khadam) beliau, iaitu Tuan Guru Haji Mas’ud Telok Intan


Antara guru guru beliau adalah :
Ayahndanya sendiri Sayyid ‘Abbas bin ‘Abdul Aziz al-Maliki;


al-Muhaddits al-Haramain Syaikh Umar Hamdan al-Mahrisi;


Syaikh Habibullah asy-Syanqiti;


Syaikh Muhammad ‘Ali bin Hussin al-Maliki;


Syaikh Jamal al-Maliki;


Syaikh al-Qurra’ Syaikh at-Tiji;


Syaikh ‘Abdullah Hamaduh;


Syaikh Hasaan as-Said as-Sanuri;


Syaikh amin Suwid ad-Dimasyqi;


Syaikh Mahmud al’Attor ad-Dimasyqi;


Syaikh Isa Rawwas;


Syaikh Salim Syafie;


Syaikh Ahmad Nadhirin;


Syaikh Muhammad al-‘Arabi at-Tabbani;


Syaikh Yahya Aman;


Syaikh Muhammad Khidir asy-Syanqiti;


Syaikh Muhammad al-Mujtaba asy-Syanqiti;


Syaikh Umar BaJunaid;


Syaikh ‘Abdul Sattar ad-Dehlawi



Selain itu beliau juga meriwayatkan ilmu, ijazah dan sanad daripada ulama keluarga Ba’Alawi (ahlul bait yang bernasabkan kepada ‘Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad bin Isa al-Muhajir bin Muhammad bin ‘Ali al-Uraidhi bin Ja’far ash-Shodiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Hussin al-Sibth putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah SAW, antaranya:


al-Habib ‘Aydrus bin Salim al-Bar;
al-Habib Abu Bakar al-Bar;
al-Habib Abdur Rahman bin Ubaidullah as-Seggaf ;
al-Habib Alwi bin Thohir al-Haddad;
al-Habib Musthofa al-Muhdhor;
al-Habib Muhammad bin Hadi as-Seggaf;
al-Habib Umar bin Sumaith;
al-Habib Salim bin Hafidz;
al-Habib Ali bin ‘Ali al-Habsyi;
al-Habib Alwi bin Muhammad al-Haddad;
al-Habib Ali bin ‘Abdur Rahman al-Habsyi dan
al-Habib Abu Bakar as-Seggaf.


Beliau juga meriwayatkan ilmu, sanad dan ijazah daripada para ulama terkenal di zamannya, seperti: al-Imam al-Muhaddits Muhammad ‘Abdul Hayy al-Kittani; asy-Syarif ‘Abdul Hafiz al-Fasi; Syaikh Muhammad Zahid al-Kauthari; Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani; Syaikh Muhammad Bakhit al-Muti’i; Syaikh Salamah al-‘Azzami; asy-Syarif Ahmad bin Ma’mun al-Balghiti; Syaikh al-Muhaddits Muhammad Ilyas al-Kandahlawi; Syaikh al-Muarrikh al-Yamani Muhammad Zabarah, pengarang Nail al-Wator; al-Imam al-Muhaddits al-Musnid Muhammad ‘Abdul Baqi al-Ayyubi al-Madani; Syaikh Abu al-Khair al-Maidani ad-Dimasyqi; Syaikh al-Mursyid Muhammad Abu al-Nasr Khalaf al-Hims dan al-Imam al-Mursyid asy-Syarif Ahmad as-Sanusi al-Mujahid.


Kitab karangan beliau: al-‘Iqd al-Munazzam fi Aqsam al-Wahyi al-Mu’azzam; al-Manhal al-Lathir fi ahkam al-Ahadits ad-Dhoif; al-Ibanah al-Ahkam al-Kahanah; Risalah fi Ibtol Nisbah al-Qaul bi Waihdah al-Wujud li ‘Aimmah at-Tasawwuf; Risalah fi al-Ilham; Ibanatul Ahkam Syarh Bulughul Maram; Risalah al-Ahkam at-Taswir; al-Mawaiz ad-Diniyyah [himpunan ceramah beliau diradoi Saudi pada setiap pagi Jum’at]; Nailul Maram Ta’liq ‘ala ‘Umdah al-Ahkam; Fath al-Qarib al-Mujib ‘ala Tahzib al-Targhrib wat Tarhib, Diwan Syairnya. Manakala ananda beliau Sayyid Muhmmad bin ‘Alawi telah mengumpulkan sanad-sanad beliau dalam kitab al-‘Uqud al-Lu’luiyyah bi Asanid al-‘Alawiyyah; dan fatwa-fatwa beliau di dalam kitab Majmu al-Fatawa wa al-Rasail.


Adapun murid beliau, tidak terhingga banyaknya. Ramai di kalangan ulama Nusantara yang belajar kepada beliau di Mekah. Oleh kerana itulah nama beliau tidak asing lagi di Nusantara.


Pujian ulama kepadanya:
Kata Imam al-Akbar Dr. ‘Abdul Halim Mahmud, Syaikhul al-Azhar: “……Sesungguhnya Allah telah menyinari wajahnya di atas kesungguhannya yang kuat terhadap sunnah Rasulullah SAW dalam memikul, memberi kefahaman, pengajaran, pentarbiyahan dan sebagainya jalan menuju Allah….”
Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz juga pernah memuji Sayyid ‘Alawi sebagaimana diceritakan oleh Syaikh Ahmad al-Haribi (Pemantau Majlis Pengajian di Masjidil Haram): “…. Pada suatu hari Syaikh ‘Bdul Aziz bin Baz berhenti di dalam majlis pengajian Sayyid ‘Alawi al-Maliki dan mendengar pengajaran Sayiid ‘alawi beberapa ketika. Apabila dia berpaling, Syaikh Ahmad al-Haribi bertanya pendapat Syaikh ‘Abdul ‘Aziz Bin Baz tentang pengajaran Sayyid ‘Alawi al-Maliki dan dia berkata: MasyaAllah! MasyaAllah. (menunjukkan ta’jub terhadap ilmu Sayyid ‘Alawi dan pengi’tirafan keatas ketinggian ilmunya)


Syaikh Muhmmad Said al-Yamani pernah berkata kepada ayahnya Sayyid ‘Abbas al-Maliki: "Sesungguhnya anakmu ‘Alawi akan menjadi perhiasan Masjidilharam."
Syaikh Umar Khayyath berkata: Ketika kami berada di dewan rumah Syaikh ‘Ali ibn Hussin al-Maliki di dalam satu majlis, Sayyid ‘Alawi datang, lalau Sayyid ‘Ali al-Maliki berkata: Sesungguhnya anaku ini, ‘Alawi, merupakan orang yang mendapat anugerah dan ilham, di dalam percakapannya penuh dengan keindahan dan keelokkan, dia juga merupakan orang yang dikasihi ramai, semua orang suka mendengar pengajarannya dan aku adalah orang yang pertama suka mendengar kalamnya.


Setelah kewafatan beliau pada malam Rabu 25 Shafar 1391, tempat beliau diganti oleh anaknya iaitu Sayyid Muhammad, yang kemudiannya muncul sebagai ulama Mekah yang harum namanya diseluruh pelusuk dunia.Selepas kewafatan Sayyid Alawi, anaknya, Sayyid Muhammad telah menggantikan tempat beliau dalam meneruskan usaha dakwah & warisan ulama, di mana akhirnya anaknya ini menjadi ulama terkenal dan dikasihi murid-muridnya serta umat di pelusuk dunia


Sayyid Alwy tidak hanya meninggalkan ribuan murid yang tersebar di berbagai penjuru dunia Islam. Ia pun meninggalkan karya yang sangat bermanfaat. Di antara karangannya adalah Hasyiyah Faidh Al-Khabir ‘ala Syarh Manzhumah Ushul At-Tafsir, Fath Al-Qarib Al-Mujib ‘ala Tahdzib At-Targhib wa At-Tarhib, Al-Mawa’izh Ad-Diniyyah, Al-Iqd Al-Munazhzham fi Aqsam Al-Wahy Al-Mu’azhzham, Risalah Al-Manhal Al-Lathif fi Ahkam Al-Hadits Adh-Dha’if, Nail Al- Muram Ta’liq ‘ala Umdah Al-Ahkam, Syarh Bulugh Al Maram, dan kumpulan syair.



Riwayat hidup, syair, dan pendapat Sayyid Alwy Al-Maliki telah dikumpulkan oleh anaknya, Sayyid Muhammad Al-Maliki dalam kitab khusus bernama Asyhaf Dzawi Al-Himam Al-‘Aliyyah biraf’i Asanid Walidi As-Saniyyah.

Pada malam Rabu 25 shafar 1391 H/21 April 1971, tokoh besar ini wafat, meninggalkan dua putra dan empat putri. Sayyid Muhammad, Sayyid ‘Abbas, Syarifah Zain, Syarifah Ruqayyah, Syarifah Khairiyyah, dan Syarifah Laila. Semoga Allah merahmati dan menempatkannya di sisi-Nya. Amin.


:
السيد علوي بن عباس المالكي الحسني
لقد كان لرمضان في حياة هذا العالم الجليل لونٌ خاص ، وطعمٌ حلو ، أروى به عطش أهل الحرم ، فلم يظمؤوا ولم يجوعوا ، بل ظلوا يجرعون من معينه النبوي طيلة الشهر المبارك ، وفي نهاره الحار الذي كان برداً وسلاماً على قلوبهم وأسماعهم وأبصارهم المتشوّفة لإطلالته عبر رواق باب الدريبة .

كانت دروس العلم لا تتوقف عند ذلك السيد الشريف وكلها في نهار رمضان ؛ حيث تبدأ بعد صلاة الظهر في بيته بأحد كتب التفسير ، ثم يصلي العصر في الحرم ؛ ليبدأ درسه في مواعظ رمضان إلى قبيل المغرب ، ذلك الدرس الذي كان ثمرة حب أهل مكة الكرام للعلم والعلماء ، حباً لم تطق قلوبهم مفارقته في رمضان ؛ فطلبوا وألحّوا على السيد علوي ( رحمه الله ) بعقد درس لهم في رمضان ابتداءً من عام 1370هـ واستمرّ حتى قبيل سنة وفاته عام 1390هـ إحدى وعشرون ( 21 ) سنة لم ينسَ المكيّون عبقها الذي فاح عبيرُه كلّ الحجاز .






Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Manaqib SAYYID ALAWI BIN ABBAS AL MALIKI"

Post a Comment