Sanad beliau ke IMam Hanafi :
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke IMAM HANAFI dari-Syekh muhammad zakaria alkandahlawi (Syaikhul Hadits) dan syekh muhammad idris keduanya dari-kholil al sahhar nafuri dari-abdul ghoni bin abi saed al dahlawi al hanafi dari-muhammad abid alhanafi dari-yusuf bin muhammad al hanafi dari-ayahnya muhammad bin alauddin al mazjaji alhanafi dari-ayahnya alauddin bin muhammad dari-hasan bim ali al ujaimi alhanafi dari-khoiruddin al romly alhanafi dari-muhammad bin siraj al hanuti alhanafi dari-ahmad bin syabli alhanafi dari-ibrahim alkarky alhanafi dari-aminuddin yahya bin muhammad al aqsarani alhanafi dari-muhammad bin muhammad albukhori alhanafi dari-hafidzuddin muhammad bin muhammad bin ali al thohiri alhanafi dari-shodrussyariah ubaidillah bin mas ud alhanafi dari-dari mbahnya tajussyariah mahmud alhanafi dari-ayahnya shodrussyariah ahmad ibnulhanafi dari-abi jamaluddin ubaidillah bin ibrahim almahbubi alhanafi dari-muhammad bin abi bakar al bukhori dari-abil fadhoil syamsyul aimmah abi bakar muhammad alzaranjari alhanafi dari-syamsyul aimmah abdul aziz ahmad al hilwani alhanafi dari-abi ali al khodir bin ali al nasafi alhanafi dari-abi bakar muhammad bin fadhl al bukhori alhanafi dari-alustadz abdullah bim muhammad alharist alhanafi dari-abi hafsusshoghir muhammad alhanafi dari-ayahnya abi hafsh alkabir ahmad bin hafsh albukhori alhanafi dari-muhammad bin hasan al syaibani alhanafi dari-AL IMAM ABI HANIFAH dari-IKRIMAH dari-IBNU ABBAS dari-BAGINDA NABI MUHAMMAD SHALLAHU ALAIHI WASALLAM
Sanad Beliau Ke Imam Maliki
Sanad guru guru assayyid muhammad almali ke imam MALIK dari ayahnya syd alawy almaliky dari ayahnya syd abbas almaliky dari syekh muhammad abid mufty almalikiyah dari syd ahmad zaini dahlan dari syekh utsman bin hasan addamyati dari syekh muhammad almair alkabir dari syekh muhammad assaqqath dari syekh muhammad al zarqoni(syarih muwatta’) dari ayahnya syekh muhammad abdul baqi dari syekh muhammad ajhuri dari syekh muhammad bin ahmad al romly dari syekhul islam zakaria al anshori dari alhafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqolani dari najmuddin muhammad bin ali bin aqil albalisi dari muhammad bin ali al mukaffi dari muhammad bin al dallashi dari abdil aziz bin abdul wahhab bin ismail dari ismail bin thohir dari muhammad bin waliid atturtusyi dari sulaiman bin kholaf al baji dari yunus bin abdullah bin mughits dari abi isa yahya bin yahya bin yahya bin yahya dari paman ayahnya ubaidillah bin yahya dari ayahnya yahya bin yahya al laitsi al andulusy dari IMAM DARUL HIJRAH AL IMAM MALIK BIN ANAS RAHMATULLAH ALAIHIM AJMA IN WA ANNA LLAHA YAGFIRU LAHUM WA YARHAMUHUM WA YU’LI DARAJAATIHIM FIL JANNATI WA YANFAUNA BI ASRORIHIM WA ULUMIHIM WA ANWARIHIM WA NAFAHATIHIM BISIRRI ASRORIL FATIHAH
Sanad Beliau Ke Imam Syafii
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke imam syafie dari ayahnya syd alawy almaliky dari ayahnya syd abbas almaliky dari syd bakry bin muhammad satho pengarang “ianatut tolibin dari syd ahmad zaini dahlan dari syekh utsman bin hasan damyaty dari syekh muhammad bin ali al syinwani dari syekh muhammad munir al samanudy dari syekh muhammad bin muhammad al budairy dari syekh almala ibrahim dari syekh shofiyuddin ahmad bin muhammad almadani dari syehk assyams muhammad bin ahmad al romli dari syaikhul islam zakaria bin muhammad al anshori dari al hafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqolani dari sholah bin abi umar dari al fakhr ibnul bukhori dari abi ja’far muhammad bin ahmad al shoydalani dari abi ali al hasan bin ahmad alhaddad wafat tahun 515 h dari alhafid abi nuaem ahmad bin abdullah al ashbahani wafat tahun 430 h dari abil abbas muhammad bin ya’qub al ashomm wafat tahun 346 h dari robi’ bin sulaiman al muradi wafat tahun 270 h dari IMAM A’DZOM ABI ABDILLAH MUHAMMAD BIN IDRIS ASSYAFI E wafat tahun 204 h RAHMATULLAH ALAIHIM AJMA IN WA ANNA LLAHA YAGFIRU LAHUM WA YARHAMUHUM WA YU’LI DARAJAATIHIM FIL JANNATI WA YANFAUNA BI ASRORIHIM WA ULUMIHIM WA ANWARIHIM WA NAFAHATIHIM BISIRRI ASRORIL FATIHAH
Sanad Beliau ke Imam Hambali
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke imam AHMAD AL HANBALI dari -ayahnya syd alawi almaliky dan syekh hasan massyath keduanya dari -syekh umar hamdan dari -syd ahmad bin ismail AL BARZANJI dari -syd zaini dahlan dari -syd ustman bin hasan addamyathi dari -syekh muhammad al amir alkabir dari -al shoaidi dari -ibni uqoilah dari -syekh al hasan al ujaymi dari -syekh arif al qossyasyi dari -al syams muhammad bim ahmad al romli dari -syekhul islam zakaria al anshari dari -al hafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqalani dari -sholah bin abi umar dari -al fakhr ibnul bakhori dari -abi ali hanbal bin abdillah ibnul farajulmukabbar dari -abi qasim hibbatullah bin muhammad bin abdul wahid ibnul hashin dari -abi ali al hasan bin ali al tamimy dari -abi bakar ahmad bin ja’far al qutoi’i dari -abdullah bin ahmad dari -ayahnya AL IMA AHMAD BIN HANBAL dari -IMAM SYAFI’I dari -NAFI’ dari -IBNU UMAR dari -BAGINDA NABI MUHAMMAD SHALLAHU ALAIHI WASALLAM
Sejarah Ringkas
As-Sayyid Muhammad bin Alawi bin Abbas Al-Maliki Al-Hasani
(Rahmatullahi Alaih)
Oleh muridnya: Fakhruddin Owaisi Al-Madani
Terjemahan : Syed Abdul Kadir Aljoofre
Pendahuluan
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke IMAM HANAFI dari-Syekh muhammad zakaria alkandahlawi (Syaikhul Hadits) dan syekh muhammad idris keduanya dari-kholil al sahhar nafuri dari-abdul ghoni bin abi saed al dahlawi al hanafi dari-muhammad abid alhanafi dari-yusuf bin muhammad al hanafi dari-ayahnya muhammad bin alauddin al mazjaji alhanafi dari-ayahnya alauddin bin muhammad dari-hasan bim ali al ujaimi alhanafi dari-khoiruddin al romly alhanafi dari-muhammad bin siraj al hanuti alhanafi dari-ahmad bin syabli alhanafi dari-ibrahim alkarky alhanafi dari-aminuddin yahya bin muhammad al aqsarani alhanafi dari-muhammad bin muhammad albukhori alhanafi dari-hafidzuddin muhammad bin muhammad bin ali al thohiri alhanafi dari-shodrussyariah ubaidillah bin mas ud alhanafi dari-dari mbahnya tajussyariah mahmud alhanafi dari-ayahnya shodrussyariah ahmad ibnulhanafi dari-abi jamaluddin ubaidillah bin ibrahim almahbubi alhanafi dari-muhammad bin abi bakar al bukhori dari-abil fadhoil syamsyul aimmah abi bakar muhammad alzaranjari alhanafi dari-syamsyul aimmah abdul aziz ahmad al hilwani alhanafi dari-abi ali al khodir bin ali al nasafi alhanafi dari-abi bakar muhammad bin fadhl al bukhori alhanafi dari-alustadz abdullah bim muhammad alharist alhanafi dari-abi hafsusshoghir muhammad alhanafi dari-ayahnya abi hafsh alkabir ahmad bin hafsh albukhori alhanafi dari-muhammad bin hasan al syaibani alhanafi dari-AL IMAM ABI HANIFAH dari-IKRIMAH dari-IBNU ABBAS dari-BAGINDA NABI MUHAMMAD SHALLAHU ALAIHI WASALLAM
Sanad Beliau Ke Imam Maliki
Sanad guru guru assayyid muhammad almali ke imam MALIK dari ayahnya syd alawy almaliky dari ayahnya syd abbas almaliky dari syekh muhammad abid mufty almalikiyah dari syd ahmad zaini dahlan dari syekh utsman bin hasan addamyati dari syekh muhammad almair alkabir dari syekh muhammad assaqqath dari syekh muhammad al zarqoni(syarih muwatta’) dari ayahnya syekh muhammad abdul baqi dari syekh muhammad ajhuri dari syekh muhammad bin ahmad al romly dari syekhul islam zakaria al anshori dari alhafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqolani dari najmuddin muhammad bin ali bin aqil albalisi dari muhammad bin ali al mukaffi dari muhammad bin al dallashi dari abdil aziz bin abdul wahhab bin ismail dari ismail bin thohir dari muhammad bin waliid atturtusyi dari sulaiman bin kholaf al baji dari yunus bin abdullah bin mughits dari abi isa yahya bin yahya bin yahya bin yahya dari paman ayahnya ubaidillah bin yahya dari ayahnya yahya bin yahya al laitsi al andulusy dari IMAM DARUL HIJRAH AL IMAM MALIK BIN ANAS RAHMATULLAH ALAIHIM AJMA IN WA ANNA LLAHA YAGFIRU LAHUM WA YARHAMUHUM WA YU’LI DARAJAATIHIM FIL JANNATI WA YANFAUNA BI ASRORIHIM WA ULUMIHIM WA ANWARIHIM WA NAFAHATIHIM BISIRRI ASRORIL FATIHAH
Sanad Beliau Ke Imam Syafii
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke imam syafie dari ayahnya syd alawy almaliky dari ayahnya syd abbas almaliky dari syd bakry bin muhammad satho pengarang “ianatut tolibin dari syd ahmad zaini dahlan dari syekh utsman bin hasan damyaty dari syekh muhammad bin ali al syinwani dari syekh muhammad munir al samanudy dari syekh muhammad bin muhammad al budairy dari syekh almala ibrahim dari syekh shofiyuddin ahmad bin muhammad almadani dari syehk assyams muhammad bin ahmad al romli dari syaikhul islam zakaria bin muhammad al anshori dari al hafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqolani dari sholah bin abi umar dari al fakhr ibnul bukhori dari abi ja’far muhammad bin ahmad al shoydalani dari abi ali al hasan bin ahmad alhaddad wafat tahun 515 h dari alhafid abi nuaem ahmad bin abdullah al ashbahani wafat tahun 430 h dari abil abbas muhammad bin ya’qub al ashomm wafat tahun 346 h dari robi’ bin sulaiman al muradi wafat tahun 270 h dari IMAM A’DZOM ABI ABDILLAH MUHAMMAD BIN IDRIS ASSYAFI E wafat tahun 204 h RAHMATULLAH ALAIHIM AJMA IN WA ANNA LLAHA YAGFIRU LAHUM WA YARHAMUHUM WA YU’LI DARAJAATIHIM FIL JANNATI WA YANFAUNA BI ASRORIHIM WA ULUMIHIM WA ANWARIHIM WA NAFAHATIHIM BISIRRI ASRORIL FATIHAH
Sanad Beliau ke Imam Hambali
Sanad guru-guru sayyid muhammad almaliky ke imam AHMAD AL HANBALI dari -ayahnya syd alawi almaliky dan syekh hasan massyath keduanya dari -syekh umar hamdan dari -syd ahmad bin ismail AL BARZANJI dari -syd zaini dahlan dari -syd ustman bin hasan addamyathi dari -syekh muhammad al amir alkabir dari -al shoaidi dari -ibni uqoilah dari -syekh al hasan al ujaymi dari -syekh arif al qossyasyi dari -al syams muhammad bim ahmad al romli dari -syekhul islam zakaria al anshari dari -al hafid ahmad bin ali ibnu hajar al asqalani dari -sholah bin abi umar dari -al fakhr ibnul bakhori dari -abi ali hanbal bin abdillah ibnul farajulmukabbar dari -abi qasim hibbatullah bin muhammad bin abdul wahid ibnul hashin dari -abi ali al hasan bin ali al tamimy dari -abi bakar ahmad bin ja’far al qutoi’i dari -abdullah bin ahmad dari -ayahnya AL IMA AHMAD BIN HANBAL dari -IMAM SYAFI’I dari -NAFI’ dari -IBNU UMAR dari -BAGINDA NABI MUHAMMAD SHALLAHU ALAIHI WASALLAM
Sejarah Ringkas
As-Sayyid Muhammad bin Alawi bin Abbas Al-Maliki Al-Hasani
(Rahmatullahi Alaih)
Oleh muridnya: Fakhruddin Owaisi Al-Madani
Terjemahan : Syed Abdul Kadir Aljoofre
Pendahuluan
As-Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki adalah salah  seorang ulamak Islam yang terutama desawarsa ini tanpa ragu lagi, ulamak  yang paling dihormati dan dicintai di kota suci Makkah.
Beliau merupakan keturunan Rasulullah Sallallahu  Alaihi Wasallam, penghulu Ahlil Bait, Imam Hadis di zaman kita, pemimpin  keempat-empat mazhab, ketua rohani yang paling berkaliber, pendakwah ke  jalan Allah, seorang yang tidak goyah dengan pegangannya di dunia  ilmiah Islam turath. Menziarahi beliau merupakan suatu kemestian kepada  para ulamak yang menziarahi Makkah.
Keluarga
Keturunan Sayyid merupakan keturunan mulia yang  bersambung secara langsung dengan Junjungan kita Muhammad Sallahu  ‘Alaihi Wasallam sendiri. Beliau merupakan waris keluarga Al-Maliki  Al-Hasani di Makkah yang masyhur yang merupakan keturunan Rasulullah  Sallahu ‘Alaihi Wasallam, melalui cucu Baginda, Imam Al-Hasan bin Ali,  Radhiyallahu ‘Anhum.
Keluarga Maliki merupakan salah satu keluarga yang  paling dihormati di Makkah dan telah melahirkan alim ulamak besar di  Makkah, yang telah mengajar di Makkah berkurun lama.
Lima orang dari keturunan Sayyid Muhammad, telah  menjadi Imam Mazhab Maliki di Haram Makkah. Datuk beliau, Al-Sayyid  Abbas Al-Maliki, merupakan Mufti dan Qadhi Makkah dan khatib di Masjidil  Haram. Beliau memegang jawatan ini ketika pemerintahan Uthmaniah serta  Hashimiah, dan seterusnya terus memegang jawatan tersebut setelah  Kerajaan Saudi diasaskan. Raja Abdul Aziz bin Sa’ud sangat menghormati  beliau. Riwayat lanjut beliau boleh dirujuk pada kitab Nur An-Nibras fi  Asanid Al-Jadd As-Sayyid Abbas oleh cucunya As-Sayyid Muhammad  Al-Maliki.
Bapa beliau pula, As-Sayyid Alawi Al-Maliki merupakan  salah seorang ulamak Makkah terunggul di abad yang lalu. Beliau telah  mengajar pelbagai ilmu Islam turath di Masjidil Haram selama hampir 40  tahun. Ratusan murid dari seluruh pelusuk dunia telah mengambil faedah  daripada beliau melalui kuliah beliau di Masjidil Haram, dan ramai di  kalangan mereka telah memegang jawatan penting agama di negara  masing-masing.
Malah, Raja Faisal tidak akan membuat apa-apa  keputusan berkaitan Makkah melainkan setelah meminta nasihat daripada  As-Sayyid Alawi. Beliau telah meninggal dunia pada tahun 1971 dan  upacara pengebumiannya merupakan yang terbesar di Makkah sejak seratus  tahun. Dalam tempoh 3 hari daripada kematian beliau, Stesyen Radio Saudi  tempatan hanya menyiarkan bacaan Al-Quran, sesuatu yang tidak pernah  dilakukan melainkan hanya untuk beliau.
Maklumat lanjut tentang As-Sayyid Alawi boleh dirujuk  kepada biografinya berjudul Safahat Musyriqah min Hayat Al-Imam  As-Sayyid As-Syarif Alawi bin Abbas Al-Maliki oleh anaknya, yang juga  merupakan adik kepada As-Sayyid Muhammad, As-Sayyid Abbas Al-Maliki.  As-Sayyid Abbas juga seorang ulamak, tetapi lebih dikenali dengan suara  merdunya dan pembaca Qasidah yang paling utama di Arab Saudi. Biografi  ini mengandungi tulisan berkenaan As-Sayyid Alawi dari ulamak dari  seluruh dunia Islam.
Keluarga Maliki juga telah melahirkan ramai lagi  ulamak lain, tetapi penulis hanya menyebut bapa dan datuk kepada  As-Sayyid Muhammad. Untuk maklumat lanjut, rujuk tulisan-tulisan  berkaitan sejarah Makkah dan ulamaknya di abad-abad mutakhir.
Kelahiran dan Pendidikan Awal
As-Sayyid Muhammad Al-Hasani bin Alawi bin Abbas bin  Abdul Aziz, dilahirkan pada tahun 1946, di kota suci Makkah, dalam  keluarga Al-Maliki Al-Hasani yang terkenal, keluarga Sayyid yang  melahirkan ulamak tradisi. Beliau amat beruntung kerana memiliki bapa  seperti As-Sayyid Alawi, seorang ulamak paling berilmu di Makkah. Bapa  beliau merupakan guru pertama dan utama beliau, mengajar beliau secara  peribadi di rumah dan juga di Masjidil Haram, di mana beliau menghafal  Al-Quran sejak kecil. Beliau belajar dengan bapa beliau dan diizinkan  untuk mengajar setiap kitab yang diajarkan oleh bapa beliau kepada  beliau.
Pendidikan Lanjut
Dengan arahan bapanya, beliau juga turut mempelajari  dan mendalami pelbagai ilmu turath Islam: Aqidah, Tafsir, Hadith, Feqh,  Usul, Mustalah, Nahw dan lain-lain, di tangan ulamak-ulamak besar lain  di Makkah serta Madinah. Kesemua mereka telah memberikan ijazah penuh  kepada beliau untuk mengajar ilmu-ilmu ini kepada orang lain.
Ketika berumur 15 tahun lagi, As-Sayyid Muhammad  telah mengajar kitab-kitab Hadith dan Feqh di Masjidil Haram, kepada  pelajar-pelajar lain, dengan arahan guru-gurunya. Setelah mempelajari  ilmu turath di tanah kelahirannya Makkah, beliau dihantar oleh bapanya  untuk menuntut di Universiti Al-Azhar As-Syarif. Beliau menerima ijazah  PhD daripada Al-Azhar ketika berusia 25 tahun, menjadikan beliau warga  Arab Saudi yang pertama dan termuda menerima ijazah PhD dari Al-Azhar.  Tesis beliau berkenaan Hadith telah diiktiraf cemerlang dan menerima  pujian yang tinggi dari alim ulamak unggul di Al-Azhar ketika itu,  seperti Imam Abu Zahrah.
Perjalanan Mencari Ilmu
Perjalanan menuntut ilmu merupakan jalan kebanyakan  ulamak. As-Sayid Muhammad turut tidak ketinggalan. Beliau bermusafir  sejak usia muda untuk menuntut ilmu dari mereka yang memiliki ilmu.  Beliau telah bermusafir dengan banyak ke Afrika Utara, Mesir, Syria,  Turki, dan rantau Indo-Pak untuk belajar dari alim-ulamak yang hebat,  bertemu para Wali Allah, menziarahi masjid-masjid dan maqam-maqam, serta  mengumpul manuskrip-manuskrip dan kitab.
Di setiap tempat ini, beliau menemui para ulamak dan  auliyak yang agung, dan mengambil faedah daripada mereka. Mereka juga  turut tertarik dengan pelajar muda dari Makkah ini dan memberi perhatian  istimewa untuk beliau. Kebanyakan mereka telah pun sangat menghormati  bapa beliau yang alim, dan merupakan satu kebanggaan memiliki anak  beliau sebagai murid.
Ijazah-ijazah
Sistem pengajian tradisi atau turath berasaskan  kepada ijazah atau ‘keizinan untuk menyampaikan ilmu’. Bukan semua orang  boleh mengajar. Hanya mereka yang memiliki ijazah yang diktiraf dari  alim-ulamak yang terkenal sahaja yang boleh mengajar. Setiap cabang  pengetahuan dan setiap kitab Hadith, Feqh, Tafsir dan lain-lain,  mempunyai Sanad-sanad, atau rantaian riwayat yang bersambung sehingga  kepada penyusun kitab tersebut sendiri melalui anak-anak muridnya dan  seterusnya anak-anak murid mereka. Banyak sanad-sanad yang penting,  seperti sanad Al-Qur’an, Hadith dan Tasawwuf, bersambung sehingga kepada  Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam.
Sayyid Muhammad mendapat penghormatan dengan menjadi  Shaykh dengan bilangan ijazah terbanyak dalam waktunya. Beliau juga  memiliki rantaian sanad terpendek atau terdekat dengan datuknya, Nabi  Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam.
Di Tanah Arab, tanah kelahirannya, dan dalam  permusafiran ilmunya, As-Sayyid Muhammad mendapat lebih dari 200 ijazah  dari alim-ulamak teragung di zamannya, di setiap cabang ilmu Islam.  Ijazah beliau sendiri, yang beliau berikan kepada murid-muridnya adalah  antara yang paling berharga dan jarang di dunia, menghubungkan anak-anak  muridnya dengan sejumlah besar para ulamak agung.
Para Masyaikh yang memberikan As-Sayyid Muhammad  ijazah-ijazah mereka merupakan ulamak besar dari seluruh dunia Islam.  Kita menyebutkan sebahagian mereka:
Dari Makkah:
1) Bapa beliau yang alim dan guru beliau yang pertama, As-Sayyid Alawi bin Abbas al-Maliki
2) Shaykh Muhammad Yahya Aman al-Makki
3) Shaykh al-Sayyid Muhammad al-Arabi al-Tabbani
4) Shaykh Hasan Sa‘id al-Yamani
5) Shaykh Hasan bin Muhammad al-Mashshat
6) Shaykh Muhammad Nur Sayf
7) Shaykh Muhammad Yasin al-Fadani
8) Al-Sayyid Muhammad Amin Kutbi
9) Al-Sayyid Ishaq bin Hashim ‘Azuz
10) Habib Hasan bin Muhammad Fad‘aq
11) Habib Abd-al-Qadir bin ‘Aydarus al-Bar
12) Shaykh Khalil Abd-al-Qadir Taybah
13) Shaykh Abd-Allah al-Lahji
2) Shaykh Muhammad Yahya Aman al-Makki
3) Shaykh al-Sayyid Muhammad al-Arabi al-Tabbani
4) Shaykh Hasan Sa‘id al-Yamani
5) Shaykh Hasan bin Muhammad al-Mashshat
6) Shaykh Muhammad Nur Sayf
7) Shaykh Muhammad Yasin al-Fadani
8) Al-Sayyid Muhammad Amin Kutbi
9) Al-Sayyid Ishaq bin Hashim ‘Azuz
10) Habib Hasan bin Muhammad Fad‘aq
11) Habib Abd-al-Qadir bin ‘Aydarus al-Bar
12) Shaykh Khalil Abd-al-Qadir Taybah
13) Shaykh Abd-Allah al-Lahji
Dari Madinah:
1) Shaykh Hasan al-Sha‘ir, Shaykh al-Qurra of Madinah
2) Shaykh Diya-al-Din Ahmad al-Qadiri
3) As-Sayyid Ahmad Yasin al-Khiyari
4) Shaykh Muhammad al-Mustafa al-Alawi al-Shinqiti
5) Shaykh Ibrahim al-Khatani al-Bukhari
6) Shaykh Abd-al-Ghafur al-Abbasi al-Naqshbandi
2) Shaykh Diya-al-Din Ahmad al-Qadiri
3) As-Sayyid Ahmad Yasin al-Khiyari
4) Shaykh Muhammad al-Mustafa al-Alawi al-Shinqiti
5) Shaykh Ibrahim al-Khatani al-Bukhari
6) Shaykh Abd-al-Ghafur al-Abbasi al-Naqshbandi
Dari Hadramawt dan Yaman:
1) Al-Habib Umar bin Ahmad bin Sumayt, Imam Besar Hadramawt
2) Shaykh As-Sayyid Muhammad Zabarah, Mufti Yaman
3) Shaykh As-Sayyid Ibrahim bin Aqeel al-Ba-Alawi, Mufti Ta‘iz
4) Al-Imam al-Sayyid Ali bin Abd-al-Rahman al-Habshi
5) Al-Habib Alawi ibn Abd-Allah bin Shihab
6) As-Sayyid Hasan bin Abd-al-Bari al-Ahdal
7) Shaykh Fadhl bin Muhammad Ba-Fadhal
8) Al-Habib Abd-Allah bin Alawi al-Attas
9) Al-Habib Muhammad bin Salim bin Hafeez
10) Al-Habib Ahmad Mashhur al-Haddad
11) Al-Habib Abd-al-Qadir al-Saqqaf
2) Shaykh As-Sayyid Muhammad Zabarah, Mufti Yaman
3) Shaykh As-Sayyid Ibrahim bin Aqeel al-Ba-Alawi, Mufti Ta‘iz
4) Al-Imam al-Sayyid Ali bin Abd-al-Rahman al-Habshi
5) Al-Habib Alawi ibn Abd-Allah bin Shihab
6) As-Sayyid Hasan bin Abd-al-Bari al-Ahdal
7) Shaykh Fadhl bin Muhammad Ba-Fadhal
8) Al-Habib Abd-Allah bin Alawi al-Attas
9) Al-Habib Muhammad bin Salim bin Hafeez
10) Al-Habib Ahmad Mashhur al-Haddad
11) Al-Habib Abd-al-Qadir al-Saqqaf
Dari Syria:
1) Shaykh Abu-al-Yasar ibn Abidin, Mufti Syria
2) Shaykh As-Sayyid al-Sharif Muhammad al-Makki al-Kattani, Mufti Maliki
3) Shaykh Muhammad As‘ad al-Abaji, Mufti Shafi‘i
4) Shaykh As-Sayyid Muhammad Salih al-Farfur
5) Shaykh Hasan Habannakah al-Maydani
6) Shaykh Abd-al-Aziz ‘Uyun al-Sud al-Himsi
7) Shaykh Muhammad Sa‘id al-Idlabi al-Rifa‘i
2) Shaykh As-Sayyid al-Sharif Muhammad al-Makki al-Kattani, Mufti Maliki
3) Shaykh Muhammad As‘ad al-Abaji, Mufti Shafi‘i
4) Shaykh As-Sayyid Muhammad Salih al-Farfur
5) Shaykh Hasan Habannakah al-Maydani
6) Shaykh Abd-al-Aziz ‘Uyun al-Sud al-Himsi
7) Shaykh Muhammad Sa‘id al-Idlabi al-Rifa‘i
Dari Mesir:
1) Shaykh As-Sayyid Muhammad al-Hafiz al-Tijani, Imam Hadith di Mesir
2) Shaykh Hasanayn Muhammad Makhluf, Mufti Mesir
3) Shaykh Salih al-Ja‘fari, Imam Masjid Al-Azhar
4) Shaykh Amin Mahmud Khattab al-Subki
5) Shaykh Muhammad al-‘Aquri
6) Shaykh Hasan al-‘Adawi
7) Shaykh As-Sayyid Muhammad Abu-al-‘Uyun al-Khalwati
8) Shaykh Dr. Abd-al-Halim Mahmud, Syeihkul Azhar
2) Shaykh Hasanayn Muhammad Makhluf, Mufti Mesir
3) Shaykh Salih al-Ja‘fari, Imam Masjid Al-Azhar
4) Shaykh Amin Mahmud Khattab al-Subki
5) Shaykh Muhammad al-‘Aquri
6) Shaykh Hasan al-‘Adawi
7) Shaykh As-Sayyid Muhammad Abu-al-‘Uyun al-Khalwati
8) Shaykh Dr. Abd-al-Halim Mahmud, Syeihkul Azhar
Dari Afrika Utara (Maghribi, Algeria, Libya dan Tunisia):
1) Shaykh As-Sayyid As-Sharif Abd-al-Kabir al-Saqali al-Mahi
2) Shaykh As-Sayyid Abd-Allah bin Al-Siddiq Al-Ghimari, Imam Hadith
3) Shaykh As-Sayyid Abd-al-Aziz bin Al-Siddiq al-Ghimari
4) As-Sharif Idris al-Sanusi, Raja Libya
5) Shaykh Muhammad At-Tahir ibn ‘Ashur, Imam Zaytunah, Tunis
6) Shaykh al-Tayyib Al-Muhaji al-Jaza’iri
7) Shaykh Al-Faruqi Al-Rahhali Al-Marrakashi
8) Shaykh As-Sayyid As-Sharif Muhammad al-Muntasir al-Kattani
2) Shaykh As-Sayyid Abd-Allah bin Al-Siddiq Al-Ghimari, Imam Hadith
3) Shaykh As-Sayyid Abd-al-Aziz bin Al-Siddiq al-Ghimari
4) As-Sharif Idris al-Sanusi, Raja Libya
5) Shaykh Muhammad At-Tahir ibn ‘Ashur, Imam Zaytunah, Tunis
6) Shaykh al-Tayyib Al-Muhaji al-Jaza’iri
7) Shaykh Al-Faruqi Al-Rahhali Al-Marrakashi
8) Shaykh As-Sayyid As-Sharif Muhammad al-Muntasir al-Kattani
Dari Sudan:
1) Shaykh Yusuf Hamad An-Nil
2) Shaykh Muddassir Ibrahim
3) Shaykh Ibrahim Abu-an-Nur
4) Shaykh At-Tayyib Abu-Qinayah
2) Shaykh Muddassir Ibrahim
3) Shaykh Ibrahim Abu-an-Nur
4) Shaykh At-Tayyib Abu-Qinayah
Dari Rantau Indo-Pak:
1) Shaykh Abu-al-Wafa al-Afghani Al-Hanafi
2) Shaykh Abd-al-Mu‘id Khan Hyderabadi
3) Al-Imam Al’Arif Billah Mustafa Rida Khan al-Barelawi, Mufti India
4) Mufti Muhammad Shafi’ Al-Deobandi, Mufti Pakistan
5) Mawlana Muhammad Zakariyya Al-Kandahlawi, Imam Hadith
6) Mawlana Zafar Ahmad Thanawi
7) Shaykh Al-Muhaddith Habib-al-Rahman Al-‘Azami
8) Sayyid Abu-al-Hasan Ali An-Nadawi
2) Shaykh Abd-al-Mu‘id Khan Hyderabadi
3) Al-Imam Al’Arif Billah Mustafa Rida Khan al-Barelawi, Mufti India
4) Mufti Muhammad Shafi’ Al-Deobandi, Mufti Pakistan
5) Mawlana Muhammad Zakariyya Al-Kandahlawi, Imam Hadith
6) Mawlana Zafar Ahmad Thanawi
7) Shaykh Al-Muhaddith Habib-al-Rahman Al-‘Azami
8) Sayyid Abu-al-Hasan Ali An-Nadawi
Senarai ini hanya merupakan ulamak masyhur yang  Syaikh kita telah mendapat ijazah darinya, dan di sana terdapat ramai  lagi yang tidak disebutkan. Pada As-sayyid Muhammad Alawi, seseorang  akan mendapati nilai terbaik dari para Masyaikh ini dalam pelabagai  latarbelakang dan pengkhususan.
Karier Mengajar
Kalimah karier sebenarnya mungkin tidak sesuai untuk  digunakan untuk menggambarkan aktiviti mengajar As-Sayyid Muhammad,  kerana kalimah ini amat hampir kaitannya dengan keuntungan material.  Sementara beliau, seperti mana Masyaikh tradisi yang lain, juga seperti  keturunannya sebelum beliau, mengajar hanya kerana Allah dan tidak  mengharapkan keuntungan material langsung.
Malahan, beliau menempatkan sejumlah besar pelajar di  rumahnya sendiri, menyediakan untuk mereka makan minum, penginapan,  pakaian, kitab-kitab serta segala keperluan mereka. Sebagai balasan,  mereka hanya diminta mengikuti peraturan dan etika penuntut ilmu agama  yang suci. Pelajar-pelajar ini biasanya menetap bersama beliau  bertahun-tahun lamanya, mempelajari pelbagai cabang ilmu Islam, dan  seterusnya kembali ke negeri masing-masing. Ratusan dari para pelajar  telah menuntut di kaki beliau dan telah menjadi pelopor pengetahuan  Islam dan kerohanian di negara mereka, terutamanya di Indonesia,  Malaysia, Mesir, Yaman dan Dubai.
Bagaimanapun apabila pulang dari Al-Azhar, beliau  dilantik sebagai Profesor Pengajian Islam di Universiti Ummul Qura di  Makkah, yang mana beliau telah mengajar sejak tahun 1970.
Pada tahun 1971, sebaik bapanya meninggal dunia, para  ulamak Makkah meminta beliau untuk menggantikan tempat bapanya sebagai  guru di Masjidil Haram. Beliau menerimanya, lantas menduduki kedudukan  yang telah diduduki oleh keluarganya lebih dari seabad. Beliau juga  kadang kala mengajar di Masjid Nabi di Madinah. Kuliah pengajian beliau  merupakan kuliah yang paling ramai dihadiri di kedua-dua Tanah Haram.
Bagaimanapun pada awal tahun 80-an, beliau telah  mengosongkan kedudukan mengajarnya di Universiti Ummul Qura juga kerusi  warisannya di Masjidil Haram, memandangkan fatwa dari sebahgian ulamak  fanatik fahaman Wahhabi, yang menganggap kewujudannya sebagai ancaman  kepada ideologi dan kekuasaan mereka.
Sejak itu, beliau mengajar kitab-kitab agung Hadith,  Fiqh, Tafsir dan Tasawwuf di rumah dan masjidnya di Jalan Al-Maliki di  Daerah Rusayfah, Makkah. Kuliah-kuliah umumnya antara waktu Maghrib dan  Isyak dihadiri tidak kurang daripada 500 orang setiap hari. Ramai  pelajarnya daripada Universiti menghadiri pengajiannya di waktu malam.  Sehingga malam sebelum beliau meninggal dunia, majlisnya dipenuhi  penuntut.
Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki amat dihormati oleh  Kerajaan Arab Saudi dan selalu diminta nasihat dari Raja sendiri dalam  urusan-urusan yang penting. Beliau juga dilantik sebagai ketua juri  dalam Musabaqah Qur’an antarabangsa di Makkah selama tiga tahun  berturut-turut.
Tulisan Beliau
Sayyid Muhammad merupakan seorang penulis prolifik  dan telah menghasilkan hampir seratus buah kitab. Beliau telah menulis  dalam pelbagai topik agama, undang-undang, social serta sejarah, dan  kebanyakan bukunya dianggap sebagai rujukan utama dan perintis kepada  topik yang dibicarakan dan dicadangkan sebagai buku teks di  Institusi-institusi Islam di seluruh dunia.
Kita sebutkan sebahagian hasilnya dalam pelbagai bidang:
Aqidah:
1) Mafahim Yajib an Tusahhah
2) Manhaj As-salaf fi Fahm An-Nusus
3) At-Tahzir min al-Mujazafah bit-Takfir
4) Huwa Allah
5) Qul Hazihi Sabeeli
6) Sharh ‘Aqidat al-‘Awam
2) Manhaj As-salaf fi Fahm An-Nusus
3) At-Tahzir min al-Mujazafah bit-Takfir
4) Huwa Allah
5) Qul Hazihi Sabeeli
6) Sharh ‘Aqidat al-‘Awam
Tafsir:
1) Zubdat al-Itqan fi ‘Ulum al-Qur’an
2) Wa Huwa bi al-Ufuq al-‘A’la
3) Al-Qawa‘id al-Asasiyyah fi ‘Ulum al-Quran
4) Hawl Khasa’is al-Quran
2) Wa Huwa bi al-Ufuq al-‘A’la
3) Al-Qawa‘id al-Asasiyyah fi ‘Ulum al-Quran
4) Hawl Khasa’is al-Quran
Hadith:
1) Al-Manhal al-Latif fi Usul al-Hadith al-Sharif
2) Al-Qawa‘id al-Asasiyyah fi ‘Ilm Mustalah al-Hadith
3) Fadl al-Muwatta wa Inayat al-Ummah al-Islamiyyah bihi
4) Anwar al-Masalik fi al-Muqaranah bayn Riwayat al-Muwatta lil-Imam Malik
2) Al-Qawa‘id al-Asasiyyah fi ‘Ilm Mustalah al-Hadith
3) Fadl al-Muwatta wa Inayat al-Ummah al-Islamiyyah bihi
4) Anwar al-Masalik fi al-Muqaranah bayn Riwayat al-Muwatta lil-Imam Malik
Sirah:
1) Muhammad (Sallallahu Alaihi Wasallam) al-Insan al-Kamil
2) Tarikh al-Hawadith wa al-Ahwal al-Nabawiyyah
3) ‘Urf al-Ta’rif bi al-Mawlid al-Sharif
4) Al-Anwar al-Bahiyyah fi Isra wa M’iraj Khayr al-Bariyyah
5) Al-Zakha’ir al-Muhammadiyyah
6) Zikriyat wa Munasabat
7) Al-Bushra fi Manaqib al-Sayyidah Khadijah al-Kubra
2) Tarikh al-Hawadith wa al-Ahwal al-Nabawiyyah
3) ‘Urf al-Ta’rif bi al-Mawlid al-Sharif
4) Al-Anwar al-Bahiyyah fi Isra wa M’iraj Khayr al-Bariyyah
5) Al-Zakha’ir al-Muhammadiyyah
6) Zikriyat wa Munasabat
7) Al-Bushra fi Manaqib al-Sayyidah Khadijah al-Kubra
Usul:
1) Al-Qawa‘id al-Asasiyyah fi Usul al-Fiqh
2) Sharh Manzumat al-Waraqat fi Usul al-Fiqh
3) Mafhum at-Tatawwur wa altTajdid fi al-Shari‘ah al-Islamiyyah
2) Sharh Manzumat al-Waraqat fi Usul al-Fiqh
3) Mafhum at-Tatawwur wa altTajdid fi al-Shari‘ah al-Islamiyyah
Fiqh:
1) Al-Risalah al-Islamiyyah Kamaluha wa Khuluduha wa ‘Alamiyyatuha
2) Labbayk Allahumma Labbayk
3) Al-Ziyarah al-Nabawiyyah bayn as-Shar‘iyyah wa al-Bid‘iyyah
4) Shifa’ al-Fu’ad bi Ziyarat Khayr al-‘Ibad
5) Hawl al-Ihtifal bi Zikra al-Mawlid al-Nabawi al-Sharif
6) Al-Madh al-Nabawi bayn al-Ghuluww wa al-Insaf
2) Labbayk Allahumma Labbayk
3) Al-Ziyarah al-Nabawiyyah bayn as-Shar‘iyyah wa al-Bid‘iyyah
4) Shifa’ al-Fu’ad bi Ziyarat Khayr al-‘Ibad
5) Hawl al-Ihtifal bi Zikra al-Mawlid al-Nabawi al-Sharif
6) Al-Madh al-Nabawi bayn al-Ghuluww wa al-Insaf
Tasawwuf:
1) Shawariq al-Anwar min Ad‘iyat al-Sadah al-Akhyar
2) Abwab al-Faraj
3) Al-Mukhtar min Kalam al-Akhyar
4) Al-Husun al-Mani‘ah
5) Mukhtasar Shawariq al-Anwar
2) Abwab al-Faraj
3) Al-Mukhtar min Kalam al-Akhyar
4) Al-Husun al-Mani‘ah
5) Mukhtasar Shawariq al-Anwar
Lain-lain:
1) Fi Rihab al-Bayt al-Haram (Sejarah Makkah)
2) Al-Mustashriqun Bayn al-Insaf wa al-‘Asabiyyah (Kajian Berkaitan Orientalis)
3) Silatu Riyadhah Biddin (Hubungan Sukan dengan Agama)
4) Al-Qudwah al-Hasanah fi Manhaj al-Da‘wah ila Allah (Teknik Dawah)
5) Ma La ‘Aynun Ra’at (Butiran Syurga)
6) Nizam al-Usrah fi al-Islam (Peraturan Keluarga Islam)
7) Al-Muslimun Bayn al-Waqi‘ wa al-Tajribah (Muslimun, Antara Realiti dan Pengalaman)
8) Kashf al-Ghummah (Ganjaran Membantu Muslimin)
9) Ad-Dawah al-Islahiyyah (Dakwah Pembaharuan)
10) Fi Sabil al-Huda wa al-Rashad (Koleksi Ucapan)
11) Sharaf al-Ummah al-Islamiyyah (Kemulian Ummah Islamiyyah)
12) Usul at-Tarbiyah al-Nabawiyyah (Metodologi Pendidikan Nabawi)
13) Nur an-Nibras fi Asanid al-Jadd as-Sayyid Abbas (Kumpulan Ijazah Datuk beliau, As-Sayyid Abbas)
14) Al-‘Uqud al-Lu’luiyyah fi al-Asanid al-Alawiyyah (Kumpulan Ijazah Bapa beliau, As-Sayyid Alawi)
15) Al-Tali‘ al-Sa‘id al-Muntakhab min al-Musalsalat wa al-Asanid (Kumpulan Ijazah)
16) Al-‘Iqd al-Farid al-Mukhtasar min al-Athbah wa al-Asanid (Kumpulan Ijazah)
2) Al-Mustashriqun Bayn al-Insaf wa al-‘Asabiyyah (Kajian Berkaitan Orientalis)
3) Silatu Riyadhah Biddin (Hubungan Sukan dengan Agama)
4) Al-Qudwah al-Hasanah fi Manhaj al-Da‘wah ila Allah (Teknik Dawah)
5) Ma La ‘Aynun Ra’at (Butiran Syurga)
6) Nizam al-Usrah fi al-Islam (Peraturan Keluarga Islam)
7) Al-Muslimun Bayn al-Waqi‘ wa al-Tajribah (Muslimun, Antara Realiti dan Pengalaman)
8) Kashf al-Ghummah (Ganjaran Membantu Muslimin)
9) Ad-Dawah al-Islahiyyah (Dakwah Pembaharuan)
10) Fi Sabil al-Huda wa al-Rashad (Koleksi Ucapan)
11) Sharaf al-Ummah al-Islamiyyah (Kemulian Ummah Islamiyyah)
12) Usul at-Tarbiyah al-Nabawiyyah (Metodologi Pendidikan Nabawi)
13) Nur an-Nibras fi Asanid al-Jadd as-Sayyid Abbas (Kumpulan Ijazah Datuk beliau, As-Sayyid Abbas)
14) Al-‘Uqud al-Lu’luiyyah fi al-Asanid al-Alawiyyah (Kumpulan Ijazah Bapa beliau, As-Sayyid Alawi)
15) Al-Tali‘ al-Sa‘id al-Muntakhab min al-Musalsalat wa al-Asanid (Kumpulan Ijazah)
16) Al-‘Iqd al-Farid al-Mukhtasar min al-Athbah wa al-Asanid (Kumpulan Ijazah)
Senarai di atas merupakan antara kitab As-Sayyid  Muhammad yang telah dihasilkan dan diterbitkan. Terdapat banyak lagi  kitab yang tidak disebutkan dan juga yang belum dicetak.
Kita juga tidak menyebutkan banyak penghasilan turath  yang telah dikaji, dan diterbitkan buat pertama kali, dengan nota kaki  dan komentar dari As-Sayyid Muhammad. Secara keseluruhannya, sumbangan  As-Sayyid Muhammad amat agung.
Banyak hasil kerja As-Sayyid Muhammad telah diterjemahkan ke pelbagai bahasa.
Aktiviti lain
As-Sayyid Muhammad merupakan seorang pembimbing  kepada ajaran dan kerohanian Islam yang sebenar dan telah bermusafir ke  serata Asia, Afrika, Eropah dan Amerika, menyeru manusia ke arah kalimah  Allah dan Rasul terakhir-Nya Muhammad Sallahu Alaihi Wassalam.
Di Asia Tenggara khasnya, As-Sayyid Muhammad secara  peribadi telah mengasaskan dan membiayai lebih 70 buah Sekolah Islam  untuk melawan aktiviti dakyah Kristian. Sejumlah besar penganut Kristian  dan Budha telah memeluk Islam di tangannya hanya setelah melihat Nur  Muhammad yang bersinar di wajahnya.
Ke mana sahaja beliau pergi, para pemimpin, ulamak  dan masyarakat di tempat tersebut akan menyambutnya dengan penuh meriah.  Beliau seringkali memberi ceramah kepada ratusan ribu manusia.
Beliau amat disayangi dan dicintai oleh Muslimin di  seluruh dunia, bukan sahaja kerana beliau keturunan Rasulullah, tetapi  juga kerana ilmunya yang luas, hikmahnya, akhlak serta watak rohaninya.  Beliau juga amat terkenal amat pemurah dengan ilmu, kekayaan dan  masanya.
Pendekatan
As-Sayyid Muhammad mengikuti dan menyelusuri tradisi  arus utama dan majoriti Islam, jalan Ahlu Sunnah Waljamaah, jalan  toleransi dan sederhana, pengetahuan dan kerohanian, serta kesatuan  dalam kepelbagaian.
Beliau percaya kepada prinsip berpegang dengan empat  mazhab yang masyhur, tetapi tanpa fanatik. Beliau mengajar rasa hormat  kepada ulamak dan Awliyak agung yang lepas.
Beliau menentang sikap sewenang-wenangnya mengatakan  Muslim lain sebagai Kafir dan Musyrik, yang telah menjadi tanda dan  sifat utama sebahagian fahaman hari ini.
Beliau amat menentang dan kritis terhadap mereka yang  digelar reformis (Islah) abad ke-20 yang dengan mudah ingin  menghapuskan Islam generasi terdahulu menggunakan nama Islam yang suci.
Beliau juga memahami bahawa mencela kesemua Ash’ari,  atau kesemua Hanafi, Syafi’e dan Maliki, kesemua sufi, seperti mana yang  dilakukan oleh sebahagian fahaman hari ini adalah sama dengan mencela  keseluruhan Ummah Islam ribuan tahun yang lampau. Ia hanya merupakan  sifat dan pendekatan musuh Islam, dan bukannya rakan.
Sayyid Muhammad juga amat mempercayai bahawa ulamak –  ulamak Mazhab yang agung – mengikuti Sunni-Sufi – sejak beratus tahun  yang lalu, adalah penghubung kita kepada Al-Quran dan Assunnah, dan  bukanlah penghalang antara keduanya dengan kita, seperti yang dipercayai  sesetengah pihak.
Kefahaman yang benar berkenaan Al-Quran dan Sunnah  ialah kefahaman yang berasaskan tafsiran para ulamak agung Islam, dan  bukan dengan sangkaan para ekstrimis zaman moden ini yang tidak berfikir  dua kali sebelum mencela majoriti Muslim di seluruh dunia. Sayyid  Muhammad juga berpendapat majoriti ummah ini adalah baik.  Kumpulan-kumpulan minoriti yang fanatiklah yang perlu mengkaji semula  fahaman ekstrim mereka.
Sayyid Muhammad merupakan pendukung sebenar Sufi yang  berasaskan Syariah, Sufi para Awliya’ agung dan solehin ummah ini.  Beliau sendiri merupakan mahaguru kerohanian di tingkat yang tertinggi,  berhubungan dengan kebanyakan peraturan kerohanian Islam, melalui para  Masyaikh Tariqah yang agung.
Beliau turut mempercayai bahawa membaca Zikir,  samaada secara bersendirian atau berkumpulan, adalah bahagian penting  dalam kerohanian seseorang. Semua pelajarnya dimestikan bertahajjud dan  membaca wirid pagi dan petang.
Sayyid Muhammad juga beranggapan, ummat Islam perlu  menggunakan segala hasil yang ada untuk meningkatkan taraf ummah mereka  dari sudut kerohanian, masyarakat dan juga material, dan tidak membuang  masa yang berharga dengan berbalah pada perkara-perkara kecil. Beliau  percaya Muslim tidak seharusnya mencela satu sama lain dalam perkara  yang telah diselisihkan oleh para ulamak. Mereka sebaliknya perlu  berganding bahu bersama untuk memerangi apa yang telah disepekati  sebagai kejahatan dan dosa.
Pandangan dan pendirian Sayyid Muhammad ini  digambarkan dalam tulisannya yang terkenal, Mafahim Yajib An Tusahhah  (Kefahaman Yang Perlu Diperbetulkan), sebuah buku yang mendapat  penghargaan meluas di seluruh dunia Islam dan diiktiraf tinggi di  lingkaran para ulamak.
Penutup
Tidak diragui lagi, kehadiran Sayyid Muhammad Alawi  merupakan rahmat buat ummah ini. Beliau merupakan waris kepada kekasih  kita Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam dari sudut darah daging serta  kerohanian. Masyarakat Makkah dan Madinah teramat mencintai beliau  seperti mana dilihat pada solat jenazah beliau.
Siapa sahaja yang pernah menemui beliau jatuh cinta  dengan beliau. Rumahnya di kota suci Makkah sentiasa terbuka sepanjang  tahun untuk ulamak dan para penuntut yang menziarahi, ribuan orang yang  menuju kepadanya. Beliau juga tidak kenal erti takut dalam berkata yang  benar dan telah mengalami detik-detik kepayahan kerana kebenaran.  Walaubagaimanapun pertolongan Allah kelihatan sentiasa bersama  dengannya. RadhiyAllahu Anhu WaArdhaah. Ameen.
Maklumat lanjut kehidupan dan pencapaiannya boleh  dirujuk biografinya yang hebat bertajuk, Al-Maliki ‘Alim Hijjaz,  karangan penulis dan sejarahwan terkenal Makkah, Dr Zuhayr  Kutbi.
Pemergiannya
Beliau telah meninggalkan kita pada hari Jumaat, 15  Ramadhan (bersesuaian dengan doanya untuk meninggal dunia pada bulan  Ramadhan), dalam keadaan berpuasa di rumahnya di Makkah. Kematiannya  amat mengejutkan.
Benar.. Ia adalah satu kehilangan yang besar.. Ucapan  takziah diucapkan dari seluruh dunia Islam. Solat janazah beliau  dilakukan di seluruh pelusuk dunia.
Beliau telah pergi pada bulan Ramadhan dan pada hari Jumaat.
Saya adalah antara yang menunaikan solat jenazah  (pertama di rumah beliau diimamkan oleh adiknya As-Sayyid Abbas, dan  seterusnya di Masjidil Haram dengan Imam Subayl)… Ratusan ribu manusia  membanjiri upacara pengebumiannya. Semua orang menangis dan sangat  bersedih… Ia merupakan satu situasi yang tidak dapat dilupakan… Allahu  Akbar…
Betapa hebatnya beliau… betapa besarnya kehilangan  ini… Betapa ramainya yang menyembahyangkannya… Saya tahu mata saya tidak  pernah menyaksikan seorang spertinya… Seorang yang amat dicintai oleh  masyarakat seperti beliau… seorang ulamak yang berkaliber dan  berpengetahuan serta berhikmah…
Terdapat sekurang-kurangnya 500 orang tentera  diperintah oleh kerajaan Arab Saudi di perkuburan Ma’ala untuk mengawal  ribuan orang yang menangisinya. Kerabat diraja juga turut hadir. Para  manusia menempikkan Kalimah dengan kuat sepanjang uapcara pengebumian  beliau, memenuhi Makkah dari Masjidil Haram sehingga ke tanah  perkuburan.
Beliau disemadikan di sebelah bapanya, berhampiran  maqam nendanya Sayyidah Khadijah. Sebelum beliau meninggal dunia, beliau  ada menghubungi seorang pelajar lamanya di Indonesia melalui telefon  dan bertanyanya adakah dia akan datang ke Makkah pada bulan Ramadhan.  Apabila dia menjawab tidak, Sayyid Muhammad bertanya pula, “tidakkah  engkau mahu menghadiri penegebumianku?”
Tepat sekali, beliau pergi pada bulan Ramadhan di  pagi Jumaat… apakah lagi bukti yang diperlukan menunjukkan penerimaan  Allah?! Makkah menangisi pemergiannya… Seluruh dunia Islam menangisi  kehilangannya. Moga Allah menganugerahkan beliau tempat yang tertinggi  di Jannah, bersama-sama kekasihnya dan datuknya Rasulullah Sallahu  Alaihi Wasallam. Ameen.

0 Response to "Sanad Hadits As-Sayyid Muhammad bin Alawi bin Abbas Al-Maliki Al-Hasani"
Post a Comment